Μεγαλώνει! Τί πρέπει να ξέρω και τί να προσέξω;

 

 

Τις προάλλες διάβαζα ένα άρθρο της κας Αθηνάς Καρατζογιαννη για λογαριασμό του περιοδικού Parents (Οκτώβριος 2011), στο οποίο αναφέρονται σημαντικά θέματα. Λίγο όλοι πολλοί, θυμόμαστε με λεπτομέριες τον πρώτο χρόνο του λουλουδιού μας και ειμαστε σε θέση να δώσουμε πληροφορίες για το πότε σηκώθηκε, περπατησε, γελασε, ειπε μαμα κτλ. Μετά τον πρώτο χρόνο λίγο πολύ χαλαρώνουμε και αφού βλέπουμε ότι έχει πάρει την σειρά της ανάπτυξής του, χαλαρώνουμε λίγο περισσότερο. “

“Στην ηλικία των 3 και 4 τα παιδιά εξελίσσονται διανοητικά και αυτό δεν ειναι πάντα εύκολο να το εντοπίσεις και τα να το καταδείξεις, μιας και λείπουν οι “μεγάλες στιγμές” προετοιμάζονται όμως εντυπωσικές αλλαγές” γράφει η κα Καρατζογιαννη και συνεχίζει το αρθρο της, δίνοντάς μας στοιχεία βασισμένα στους ειδικούς. Επιγραμματικά λοιπον θα σας αναφέρω τί γράφει:

Λέει αστεία: η αίσθηση του χιούμορ θα γίνει πιο φανερη σε αυτή την ηλικία καθως πειραματίζεται με λέξεις που φτιάχνει μονο του, γκριμάτσες κτλ καθως και είναι σε θέση να αναγνωρίσει μια ασυνηθιστη και παλαβή ενέργεια, κάτι δηλαδή που θα προκαλέσει πολύ γέλιο

Φτιάχνει σύνθετες προτάσεις: Ενα παιδί 3 ετών ξέρει γύρω στις 500-1000 λέξεις, ενώ ένα 4χρονο γνωρίζει μερικές χιλιάδες. Παλιότερα έλεγε αυτό που ήθελε με όσο το δυνατό πιο αποτελεσματικό τρόπο (πχ μπανάνα. τώρα), πλέον στα 3 φτιάχνει ολοκληρωμένες προτάσεις και μεχρι τα 4 θα ενώνει πολλές φράσεις μαζί για να σας εξιστορήσει με μια ανάσα τις περιπέτειες της μέρας του.

Επικοινωνεί καθαρά: Υπάρχει ένας πρακτικός κανόνας που λέει ότι ένας άγνωστος θα πρέπει να καταλαβαίνει ένα 3χρονο περίπου κατά 75% και ένα 4χρονο κατά 90% ή και παραπάνω. Αν η άρθρωση του παιδιού σας δεν είναι ακόμη καθαρή, προσπαθήστε να καταλάβετε αν οι μύες του στόματός του λειτουργούν σωστά. Ενδείξεις μη αναπτυγμένων μυών είναι η δυσκολία να φάει, να πιει, να φιλήσει ή να προκαλέσει το χαρακτηριστικό ήχο αποδοκιμασίας με το στόμα και την γλώσσα.

Ακολουθεί σύνθετες οδηγίες: Σε αυτη την ηλικία μπορει να ακολουθήσει οδηγίες με πολλά ζητουμενα – κια δεδομενου οτι τα 3χρονα και τα 4χρονα, απολαμβανουν να ευχαριστουν τους αλλους, ανταποκρίνονται καλά σε αυτό. Ωστοσο χρειαζονται καθοδηγηση οποτε καλυτερα να ειστε οσο πιο σαφης γινεται.

Συνεργαζεται με φιλους του: Τα παιδια προσχολικης ηλικιας πραγματικά αφήνονται στο φανταστικο παιχνιδι με τους φιλους τους. Οχι μονο εχουν πλουσια φαντασία και πιο αναπτυγμενες γλωσσικες ικανοτητες ωστε να εκφραζουν τις ιδεες τους, αλλα μαθαινουν και να περιμενουν την σειρα τους τοσο στο παιχνιδι οσο και σε μια συνομιλία

Παιζει παιχνιδια εκτο σπιτιού: Ειναι η καταλληλη ηλικια για απλα παιχνιδια στον καθαρό αέρα πχ ποδοσφαιρικες πασες στον κηπο. Επιπλεον σε αυτη την φαση τα παιδια μπορουν να κατανοησουν κανονες παιχνιδιων οπως κρυφτο, ενω αρχιζουν να πιανουν το νόημα του δικαιο παιχνιδιού.

Εγώ θα συμπληρώσω ότι μπορεί κάποια παιδάκια να κάνουν καποια πραγματα (απο τα παραπάνω και οχι μονο) γρηγοροτερα ή αργοτερα απο καποια αλλα. Αυτο εχει να κανει με το παιδί, το χρονο που του αφιερωνουμε, τις συνθηκες περιβαλλοντος στο οποιο μεγαλωνει. Δεν υπαρχει λογος πανικού. Ας ξερουμε μονο τα ορια που δινουν οι ειδικοι (π.χ. μεχρι – λεμε τωρα- 15 μηνων πρεπει να εχει περπατησει. Αν πλησιαζει ο καιρος των 15 μηνων και το παιδι δεν τα εχει καταφέρει) και αν πλησιασουν ή τα εχουν ξεπερασει τοτε να κινηθουμε αναλογα

Σχολιάστε